MRO مخفف کلمات Maintenance, Repair, Operation/Overhaul است و مواد و قطعات یدکی به کار در رفته در آن‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهد.

 

بهینه سازی مدیریت انبار و قطعات یدکی MRO

 

در شرکت‌هایی که هزینه توقف زیاد است (هزینه‌های مربوط به ازدست‌دادن تولید، خدمات به مشتریان، کیفیت، پیامدهای زیست محیطی و ..).، اگر قطعات مورد نیاز در دسترس نباشند، صرفه‌جویی ازطریق کاهش هزینه‌های انبارداری (هزینه سرمایه انبارشده) ممکن است در برابر هزینه توقف ناچیز باشد. در چنین وضعیت‌هایی، مدیریت انبار و قطعات یدکی باید بیش از هزینه‌های انبار قطعات بر سطح خدمات تمرکز داشته باشد.

 

البته این به معنای صرف سرمایه بیش از حد در بخش انبار نیست. یک انبار با مدیریت خوب می‌تواند تفاوت بین داشتن قطعات هنگام نیاز و یا صرف هزینه و زمان زیاد برای تأمین آن‌ها در شرایط بحرانی باشد

 

هدف از بهینه سازی مدیریت انبار و قطعات یدکی MRO

 

هدف اصلی در مدیریت انبار و قطعات یدکی، داشتن قطعات مناسب، به اندازه کافی و با قیمت مناسب است که در زمان مناسب به فرد مناسب تحویل داده می‌شود. برای تحقق این هدف، واحدها و افراد مختلفی در سازمان باید به صورت هماهنگ کار کنند که بعضاً دارای اهداف درون واحدی متضاد هم هستند و این موضوع دلیل اصلی بر پیچیدگی مدیریت انبار و قطعات یدکی است.

 

بهینه سازی مدیریت مواد و قطعات یدکی در دارایی‌های فیزیکی، بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را به دنبال دارد. با استفاده از اصول و روش‌های مناسب، می‌توان به صورت کارآمدی نیازهای نگهداری و تعمیرات را برای دارایی‌های فیزیکی مانند ماشین، تجهیزات، شبکه‌های برقی و غیره پیش بینی کرد و بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را ایجاد کرد.

 

مزایای بهینه سازی مدیریت انبار و قطعات یدکی MRO

 

بهینه سازی مدیریت انبار و قطعات یدکی می‌تواند به سازمان در راستای کاهش زمان توقف، افزایش کارایی، کاهش هزینه ها، بهبود پایداری و استفاده بهتر از منابع کمک کند. با داشتن مواد و قطعات مناسب در دسترس، فعالیت های نگهداری و تعمیرات می‌تواند به طور سریع‌تر انجام شود و زمان توقف تجهیزات و تاسیسات را کاهش دهد.

همچنین بهینه‌سازی زنجیره تأمین، زمان و منابع مورد نیاز برای سفارش و دریافت قطعات را کاهش می‌دهد. این امر در نتیجه می‌تواند به کاهش هزینه های مربوط به موجودی بیش از حد، و خریدهای اضطراری کمک کند. همچنین با تأمین اطمینان از دسترسی به قطعات مناسب در زمان نیاز، به نگهداری مناسب تجهیزات و تاسیسات کمک می‌شود.

این کار خطر خرابی های غیرمنتظره را کاهش داده و پایداری را افزایش می‌دهد. با داشتن قطعات و مواد مناسب برای انجام فعالیت های نگهداری و تعمیرات، به صورت کارآمد عمل می‌کند.

 

یکی از راه‌هایی که می‌توان به وسیله آن علاوه بر کاهش هزینه به گرفتن تصمیمات مناسب برای حفاظت از دارایی‌های با ارزش پرداخت؛ تجزیه و تحلیل انبار و موجودی قطعات یدکی است.

 

کتابچه اصطلاحات نگهداری و تعمیرات

روش‌های رایج در تجزیه و تحلیل مدیریت انبار و موجودی قطعات یدکی MRO

 

تحلیل ABC

آنالیز ABC یک روش تحلیل موجودی در مدیریت انبار و قطعات یدکی است که بر اساس ارزش مصرف سالانه اقلام، آن‌ها را به سه دسته A، B و C تقسیم می‌کند.

در این روش، اقلام با ارزش مصرف بالاتر در دسته A قرار می‌گیرند با وجود اینکه کمترین تعداد در میان موجودی را دارند. در دسته B، اقلام با ارزش مصرف متوسط و در دسته C، اقلام با ارزش مصرف پایین تر قرار می‌گیرند.

 

 مدیریت انبار و قطعات یدکی

 

تحلیل FSN

 

در مدیریت انبار و قطعات یدکی روش تحلیل موجودی دیگری که می‌توان استفاده کرد، تحلیل FSN است. این روش موجودی را بر اساس مقدار، نرخ مصرف و فراوانی اقلام ، دسته بندی می‌کند. به عنوان یک نمونه، دسته بندی اولیه تحلیل FSN به شرح زیر است:

 

دسته F: در این گروه میانگین تعداد مصرف سالانه بیشتر از 18 می‌باشد. اقلام این دسته معمولا کمتر از 20درصد کل موجودی را تشکیل می دهند

 

دستهS: در این گروه میانگین تعداد مصرف سالانه بین 1و 18 است. این اقلام حدود 35 درصد کل موجودی رو تشکیل می دهند.

 

دستهN: در این گروه میانگین تعداد مصرف سالانه بین صفر و 1 است. به این معنی که در برخی سال ها مصرفی وجود نداشته و برخی سال ها تعداد مصرف فقط 1عدد بوده است. حدود 50 درصد کل موجودی رو تشکیل می دهند

 

مدیریت انبار و قطعات یدکی MRO چیست؟

 

تحلیل SDE

در تحلیل SDE اقلام از نظر تامین به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: تامین نادر، تامین سخت، و تامین آسان

– نادر(Scarce): شامل اقلامی است که تامین آن ها سخت بوده و نیازمند زمان زیادی برای تامین هستند.

 

– سخت(Difficult ): این دسته‌بندی شامل کالاهایی است که در داخل کشور موجود هستند اما سختی در تهیه آنها وجود دارد. زمان لازم برای تهیه این کالاها معمولا بیشتر از دو هفته و کمتر از شش ماه است.

– آسان(Easily ): این دسته شامل کالاهایی است که به راحتی قابل تهیه هستند؛ تأمین آن‌ها به سرعت انجام می‌شود.

 

مدیریت انبار و قطعات یدکی

 

تحلیل VED

 

منابع همیشه برای هر سازمان کمبود دارند و به همین دلیل استفاده بهینه از منابع موجود، کلید موفقیت است. از آنجا که هزینه‌های مربوط به نگهداری موجودی بالا هستند، مسئولیت مدیریت بر عهده دارد تا این هزینه‌ها را به صورت موثر مدیریت کند.

روش‌های علمی مانند تحلیل VED در پایداری سطح موجودی بهینه بدون ایجاد خطرات کمبود یا عدم در دسترس بودن قطعات یدکی، قطعات یا محصولات ضروری کمک می کند.

 

دسته V (Vital) : همانطور که از نامش پیداست، دسته “حیاتی” شامل اقلامی است که برای تولید یا هر فرآیند دیگری در یک سازمان ضروری است. کمبود موارد در این دسته می‌تواند عملکرد مناسب عملیات را به شدت مختل کند یا متوقف کند. بنابراین، بررسی، ارزیابی و تأمین مداوم برای این موجودی‌ها صورت می‌گیرد.

اگر هر یک از این موجودی‌ها در دسترس نباشد، تمام زنجیره تولید ممکن است متوقف شود. همچنین، قطعه مهمی در هنگام خرابی ممکن است لازم باشد. بنابراین، سفارش برای چنین موجودی‌هایی باید به موقع صورت گیرد.

 

دسته E (Essential) : دسته “ضروری” شامل اقلامی است که بعد از دسته “حیاتی” قرار دارند. این‌ها نیز برای هر سازمان بسیار مهم هستند زیرا ممکن است منجر به توقف تولید یا مختل کردن فرآیندی دیگر شوند. اما خسارت ناشی از عدم در دسترس بودن آن‌ها ممکن است موقت باشد و یا ممکن است بتوان قطعه یا قسمت مورد نیاز را تعمیر کرد.

 

دسته D (Desirable): دسته مورد نظر از موجودی، کمترین اهمیت را در بین سه دسته دارد و عدم در دسترس بودن آن‌ها ممکن است منجر به توقف کوچکی در تولید یا فرآیندهای دیگر شود. علاوه بر این، رفع آسان این نواقص در مدت زمان کوتاهی امکان پذیر است.

 

مدیریت انبار و قطعات یدکی

 

تحلیل XYZ

با استفاده از تغییرات در تقاضا، مدل XYZ کالاها را به یکی از سه دسته زیر تقسیم می‌کند:

دسته X: اقلام X تغییرات تقاضا بسیار کمی دارند و تقاضا به طور قابل اطمینانی پیش‌بینی می‌شود.

موارد Y: موارد Y تقاضا را به شدت نامتعادل می‌کنند.

 

موارد Z: موارد Z بالاترین تغییرات تقاضا را دارند. این تغییرات پراکنده و پیش‌بینی ناپذیر هستند و به علت عوامل نامعلوم یا تغییرات شدید در تقاضا به وجود می‌آیند.

 

مدیریت انبار و قطعات یدکی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *