نگهداشت و مدیریت دارایی های فیزیکی در دههای اخیر به سرعت در حال تغییر و تحول است مراکز تحقیقاتی  مختلفی در دنیا وجود دارند که در زمینه های مختلف مدیریت دارایی های فیزیکی و بهینه سازی نگهداری و تعمیرات در حال تحقیق و فعالیت  هستند. یکی از مهمترین مراکز در این زمینه C-MORE  یا مرکز بهینه سازی نگهداری و تعمیرات و مهندسی قابلیت اطمینان   (Center For Maintenance Optimization & Reliability Engineering)دانشگاه تورنتوی کانادا است که با صنعت نیز همکاری تنگاتنگی دارد. این مرکز توسط پروفسور جاردین (Andrew Jardine)  بنا نهاده شده است. 

مجله International innovation یکی از معتبرترین مجله های علمی است که در زمینه انتشار فعالیت های تحقیقاتی در دنیا فعالیت می کند. مصاحبه ی کوتاهی با پروفسور جاردین در زمینه ی کاربردهای ریاضیات و آمار در مدیریت دارایی های فیزیکی انجام داده است که خواندنی است.

لازم به ذکر است در آینده به معرفی سایر مراکز تحقیقاتی در زمینه مدیریت دارایی های فیزیکی و نگهداری و تعمیرات در دنیا خواهیم پرداخت.

پروفسور جاردین اگر ممکن است مختصری در مورد علاقه تان به مدیریت دارایی های مهندسی و توسعه های اکادمیک در این زمینه توضیح دهید؟

بعد از دوره دبیرستان و در طول تعطیلی دانشگاه‌ها من فرصتی داشتم تا در یک کارخانه تولیدی به عنوان کارآموز کار کنم. در آنجا من در مورد اهمیت داشتن ماشین آلات با قابلیت اطمینان بالا مطالبی را آموختم و اشتیاقی زیادی در من برای جستجوی تعالی در مدیریت دارایی های مهندسی بوجود آمد. بعد از آن به نقشی که ریاضیات و آمار در تصمیم گیری های مدیریت دارایی ها دارند علاقمند شدم.

پروفسور جاردین

من پروفسور جاردین اولین کتابم رو در سال 1973 با عنوان : نگهداشت، تعویض و قابلیت اطمینان (Maintenance ,Replacement ,Reliability) که در حال حاضر در چاپ ششم می باشد منتشر کردم.

در سال 1979 شروع به تحقیق در مورد نقش مدل های مخاطرات متناسب (Proportional Hazard Modeling)در تخمین قابلیت اطمینان تجهیزات کردم، در واقع یک پک نرم افزاری که EXAKT نامیده می شد از این تئوری شروع و توسعه پیدا کرد.

در سال 2006 ، با همکاری دکتر آلبرت تسانگ (Albert Tsang) ، کتابم را به روز رسانی کردم. ما تمام مدل های ریاضی را با مثال های گسترده از پیاده سازی های صنعتی  نشان دادیم. این کتاب به دانشجویان ارزش مدلسازی را نشان می دهد و به متخصصان کمک می کند تا روش های داده محور (Data – Driven) را درک کنند که این روش ها می تواند  برای پرداختن به مسائل  بهینه سازی  مورد استفاده قرار گیرد.

پروفسور جاردین چرا تحقیقات داده محور (Data – Driven) مهم هستند؟

تفسیر درست از داده می تواند روش های نگهداشت استاندارد را تغییر دهد و میلیون های دلار صرفه جویی ایجاد کند. برای مثال یکی از بزرگترین کشتی های شرکت های حمل محموله های دریایی در ایالات متحده 2400 گردونه‌هاي ريل دار را دارد، اما هیچ استراتژی در شرکت برای تعمیر و تعویض تجهیزات، کرایه در مقابل خرید، عمر خدمت اقتصادی و غیر وجود ندارد.در عین حال آنها سیستم نگهداری و تعمیرات مکانیزه (CMMS) دارند که اطلاعات و سوابق هزینه‌ای تجهیزات 4 سال در آن موجود است.

ما داده ها دریافتی از پایگاه اطلاعاتی آنها را در نرم افزار عمر اقتصادی Economic Life به منظور تعیین عمر اقتصادی تجهیز نمونه وارد می کنیم – یک بارکش Hustler نو حدود 60000 دلار آمریکا قیمت دارد. سیاست فعلی شرکت تعویض Hustler ها در عمر حدود 18 سالگی بود در حالی که عمر اقتصادی تعیین شده حدود 10 سال است.

صرفه جوئی سالانه 3340 دلار در سال بود. حدود 449 وسیله نقلیه مشابه در ناوگان آنها وجود داشت و هزینه صرفه جویی سالیانه 1.5 میلیون دلار تخمین زده شد.

واضح است که مدیریت دارایی مبتنی بر شواهد (EBAM) می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اما مدیران نگهداری و تعمیرات مجموعه ای از ابزارهای قابل اعتماد و قابل اتکا ء نیاز دارند.

پروفسور جاردین چرا و چگونه مرکز مهندسی قابلیت اطمینان و بهینه سازی نگهداری و تعمیرات (C-MORE) بنا نهاده شد؟

در اوایل سال های 1980 من مسئول بکارگیری روش مدلسازی مخاطرات متناسب (PHM) برای تخمین سلامت موتورهای هواپیما بودم.متوجه شدم که تئوری‌های ریاضیات/آماری که توسعه داده شده است، اگر بخواهد توجه صنعت را جلب کند نیاز است تبدیل به برنامه نرم افزاری شود.

در سال 1994 از طریق حمایت مرکز تعالی اونتاریو (Ontario Centers of Excellence) و شش شرکت از معدن، انرژی و بخش های دفاعی من توانستم یک مرکز تحقیقاتی اختصاصی که با صنعت ، دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی سروکار داشت تاسیس کنم.

تلاش بر این بود تا یک ابزار نرم افزاری برای بهینه سازی تصمیم گیری در نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت ایجاد شود. در سال 2003 اولین نرم افزار ما EXAKT برای بازار آماده بود.از آن تاریخ به بعد به صورت پیوسته توسعه داده شد و بوسیله طیف گسترده  ای از سازمان ها در حوزه های مختلف بکار گرفته شد.

پروفسور جاردین آیا می توانید EXAKT و دیگر ابزار هایی که شما به توسعه آنها کمک کردید بیشتر توضیح دهید؟

EXAKT برای نت مبتنی بر وضعیت بکار برده می شود، ارزش داده های بازرسی را بیشینه می کند. نرم افزار مدیریت قطعات یدکی (SMS) یک ابزار پشتیبانی تصمیم گیری برای تعیین کردن سطوح موجودی قطعات کم مصرف بحرانی (Critical Slow Moving) و قطعات با هزینه بالاست.

این نرم افزار تدارک اضطراری یا قطعات سرمایه ای را بهینه می کند.نرم افزار بازه جستجوی خطا (Failure Finding Interval Software)  دسترس پذیری ابزارهای محافظ را بیشینه می کند.

AGE/CON و تصمیم گیری های جایگزینی تجهیزات و ماشین آلات کارخانه (PERDEC) زمان های جایگزینی بهینه را به ترتیب برای وسایل نقلیه و تجهیزات کارخانه محاسبه می کند.در OREST از ریاضیات وایبل (Weibull) برای تعیین بازه های بهینه جایگزینی اجزای ماشین آلات استفاده می شود.

EXAKT و نرم افزار SMS در حال حاضر برای تجاری کردن مجوز گرفته است و از طریق کمپانی OMDEC مرکز C-MORE و از طریق شرکت Ivara قابل در دسترس است.

با چه کسانی شما همکاری می کنید و چرا ؟

ما با صنعت کار می کنیم اما تمرکز ما شدیدا بر تحقیقات نیز متکی است. در یک میانگین سالانه، C-MORE با سه دانشجو در سطح کارشناسی ، 3 دانشجوی سطح فوق لیسانس و 5 دانشجوی سطح دکترا و پست دکترا سروکار دارد. بعلاوه C-MORE 2 محقق ارشد و یک محقق وابسته، یک محقق دستیار و یک تحلیل گر دارد. دانشجویان دکترا از دانشگاه های مختلف دنیا برای دوره های کوتاه و بازدید های آکادمیک به منظور همکاری به ما می پیوندند.

تمام آنها از تعامل با صنعت سود می کنند و در تحقیقات مربوط به صنعت شرکت می کنند. همین طور صنعت از سروکار داشتن با محققان و دانشجویان در پروژه های صنعتی و نیز از فعالیت های توسعه ی حرفه ای پیشنهاد شده بوسیله C-MORE سود می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *