
Business intelligence
BI
_
فرآیند تبدیل دادههای خام به اطلاعات تجاری و مدیریتی BI یا هوش تجاری گفته میشود که سازمان کمک میکند تا تصمیمات خود را سریعتر و به صورت پویا اتخاذ کنند و همچنین بتوانند بر اساس اطلاعات صحیح، عملکرد درست و سنجیدهای از خود نشان دهند. برخلاف داشبوردهای استاتیک ،BI ها این امکان را فراهم می کنند تا هر گونه اطلاعاتی که داده های آن در EAM ثبت شده است در هر لحظه به گونه ای که پاسخ دهنده نیاز فعلی باشد دریافت و نمودارها و تحلیل های لازم را ارائه کند.سازمان باید شرایطی را ایجاد نماید که هر زمان لازم باشد اطلاعات و گزارشات مورد نیاز سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی به دست کلیه ذی نفعان آن برسد. به همین جهت بکارگیری ابزارهای هوش تجاری یا BI ها در سازمان ضروری است.
- سازمان باید تجزیه و تحلیل ها لازم در مورد BI مورد نیاز برای تحلیل دادههای مدیریت دارایی به انجام برساند و آن را با سامانههای اطلاعاتی مدیریت داراییهای فیزیکی اعم از EAM/ EAM و یا سایر پایگاههای اطلاعاتی یکپارچه نماید.
- سازمان باید به منظور تعالی در سیستم مدیریت داراییهایی فیزیکی باید گزارشات کاملی را در ابزارهای هوش تجاری ایجاد نموده و بکار بگیرد باید توجه داشت که داشبوردها و BIها بهطورکلی در سه سطح زیر میتواند دادهها را به اطلاعاتی که در تصمیمگیریها ضروری هستند تبدیل نماید:
- استراتژیک: داشبوردهای استراتژیک، غالباً بهمنظور مقایسه وضعیت سازمان با اهداف استراتژیک مورداستفاده قرار میگیرند. این داشبوردها، امکان بازبینی کلی و سریع از وضعیت کنونی سازمان را فراهم کرده و به مدیران برای تصمیمگیریهای اجرایی، مانند تنظیم اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کمک شایانی میکنند. این داشبوردها با استفاده از اطلاعات دورهای تهیه میشوند.
- تحلیلی: داشبورد تحلیلی شامل گزارشهای داینامیکی است که وضعیت سیستم مدیریت داراییها را در بخشهای مختلف سطح داراییها مورد پایش قرار میدهد و میتواند با تحلیلها Drill Down و Drill Up وضعیت فعلی عملکرد سازمان را مورد تحلیل قرار دهد. در برخی موارد از BI یا هوشمندسازی تجاری بهمنظور تحلیل گزارشات و شاخصهای مدیریت دارایی استفاده میشود.
- داشبوردهای عملیاتی: داشبوردهای عملیاتی، بهمنظور نمایش عملکرد بخشهای عملیاتی و اجرایی کاربرد دارد و شامل نمایش شاخصهای عملیاتی و سطح کارکنان و فرایندهای سازمان است.
- سازمان باید اطمینان حاصل کرده باشد که کلیه اطلاعات جمعآوریشده و تدوینشده، بصورت صحیح و بادقت کافی در اختیار کاربرانی که به آن نیازمند هستند قرارگرفته است.
- سازمان باید سطوح مختلفی برای دسترسی به اطلاعات تعریف کرده باشد و هریک از کارکنان سیستم مدیریت دارایی بسته به موقعیت و نیاز، به اطلاعات موردنیاز خود دسترسی داشته باشند.
- کیفیت دادهها معیاری برای اندازهگیری درستی وضعیت دادهها بر اساس عواملی مانند صحت، کامل بودن، سازگاری، قابلیت اطمینان و بهروز بودن است. درصورتی که دادههای نگهداشت، قابلیت اطمینان و مدیریت داراییهای فیزیکی کیفیت لازم را نداشته باشد میتواند فرآیند تصمیمگیری را با خطا مواجه کند. بنابراین چندگانگی، بیکیفیتی و ابهام در دادههای مدیریت داراییهای فیزیکی ریسک تصمیمگیری را افزایش خواهد داد.